søndag den 5. juli 2015

Projekt : ÆBLESKROG

Nu, jeg er i gang med UFO bunken, skal mine døtres fødselsdagsgave til mig (fra forrige år!) endelig bruges. Et bundt lækre stoffer i friske farver, som jeg supplerer med lidt fra hylderne sammen med  Marti Michell's skønne "Apple Core" lineal jeg længe har glædet mig til at bruge. Linealen er i to størrelser & jeg bruger den store.


Det er vigtigt for at lette sammensyningen, at stykkerne skæres så den korte side ligger parallelt med ægkanten. I mønstret anbefales det at skære stoffet i 6 inch (15,24 cm) brede strimler på tværs af stoffets bredde, så man ikke ved et uheld kommer til at vende linealen på den forkerte led. Men da mange af mine stoffer kun er ca 25 cm bredde, ville det være uøkonomisk & kun give 3 "skrog" pr stykke.

Jeg har ved at lægge dem tæt kunne skære 5 "skrog" fra samme stykke stof. Udskæringen tager lidt længere tid, da de kun kan skæres i et lag, men til gengæld får jeg 66 % flere "skrog" ud af stoffet.

Samtidig skal der markeres midtpunkter midt i sømlinien på hver eneste bue, der er små huller i linealen som lige passer til en Frixion pen. Ja, forarbejdet tager laaaaang tid for jeg skal have 221 skrog i tæppet, 13 x 17 stykker.
Her ser I et lille udvalg af farverne. &, nej, jeg er ikke kendt for at være særlig farveforskrækket.
Projekt ÆBLESKROG kommer til st køre hen over hele sommeren, da jeg kun arbejder på det hjemme i systuen på Østerbro. Når jeg er i sommerhus & på ferie i Asien, syer jeg kun EPP ( English paper piecing) så det kommer der også indlæg om.

2 kommentarer:

  1. Ser spændende ud. Glæder mig til at se det færdigt

    SvarSlet
  2. Jeg får helt lyst til at sy "æbleskrog", jeg har skabelonen.

    SvarSlet